Vitamín C - vše co o něm musíte vědět

Vitamíny jsou látky pro náš život naprosto nezbytné. Patří k základním složkám lidské stravy a slouží k bezproblémovému fungování organizmu. Za krále všech vitamínů se považuje vitamín C. Má mnohostranné účinky, vědci jsou dokonce přesvědčeni, že je ani všechny neznají.

Vitamín C označovaný také jako kyselina L-askorbová (L-300) je důležitou součástí organismu každého zdravého člověka. Podporuje vstřebávání těžkých kovů, v těle působí jako antioxidant a vytváří kolagen starající se o zdravé dásně, zuby, kosti a krevní cévy.

Zatímco většina živočichů si dokáže vytvářet vlastní vitamín C, člověk je odkázán na jeho externí příjem. Buď prostřednictvím vybraných druhů ovoce a zeleniny, nebo ve vodě rozpustných prášků.

 

HISTORIE VITAMÍNU C

Následky z nedostatku vitamínu C a způsoby jeho získávání jsou lidem známy již několik století. Námořníci již kolem roku 1700 věděli, že onemocněním předejdou konzumací dostatečného množství pomerančů a citrónů. V historii jsou známy případy úmrtí pirátů a trosečníků, kteří po dlouhém pobytu na moři umírali z důvodu nedostatku rostlinné potravy. Postupně jim vypadávaly zuby, trápily je fraktury kostí, hnisavé rány a rozpadající se kůže.

Podobný scénář čekal i posádku Jacquese Cartiera. Kůži jim zachránil indián, který celé posádce doporučil konzumovat na vitamín C bohatou stromovou kůru a jehličí. Jacques Cartier se rozhodl poselství léčivých stromů rozšířit do světa, ale od lékařů ho nečekalo uznání, ale výsměch. Oficiálně se vitamín C dočkal objevu až mnohem později. Nejdříve získaný ze zelí a v roce 1928 z papriky. Za tento čin dokonce získal vědec Albert Szent-Györgyi v roce 1937 Nobelovu cenu.

 

PŘÍZNAKY NEDOSTATKU VITAMÍNU C

Nedostatek vitamínu C se projevuje zvýšenou únavou, nedostatečnou odolností proti infekcím, větší kazivostí zubů, ale i žaludečními problémy, zpomaleným růstem nebo narušením stavby kostí.

 



Extrémní nedostatek způsobuje nemoc zvanou kurděje. V dnešní době už se téměř nevyskytuje, ve vyspělých zemích vůbec ne.

Kurděje se projevují podkožním krvácením, špatným hojením ran, modřinami, otoky, vypadáváním zubů a vlasů a otoky, které mohou být příznakem oslabení cév, tkání i kostí. I takto závažné jsou následky deficitu vitamínu C v potravě. K jejich prevenci však stačí opravdu málo, jen 10 miligramů „céčka“ denně.

Další příznaky u dětí:

- neklidné chování

- chudokrevnost, snížená koncentrace hemoglobinu

- objevují se poruchy kostnatění a stav podobný křivici 

 

K ČEMU JE VITAMÍN C DOBRÝ?

* přispívá k udržení normální funkce imunitního systému  během intenzivního fyzického výkonu a po něm

* přispívá k normální tvorbě kolagenu pro normální funkci krevních cév, kostí, chrupavek, dásní, kůže a zubů

* přispívá k normálnímu energetickému metabolismu

* přispívá k normální činnosti nervové soustavy, pro správnou činnost mozku

* přispívá k normální psychické činnosti

* přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání

* pro vstřebávání železa (především z rostlinných zdrojů)

* je velmi účinný antioxidant, působí na snížení oxidačního stresu a podílí se na mnoha dalších biochemických reakcích

* pomáhá chránit vitamíny A a E, stejně jako mastné kyseliny před oxidací

* pomáhá udržovat hladinu cukru v krvi

* má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém

 

Studie prokázaly, že „céčko“ zvyšuje odolnost proti chladu. Onemocnění jako rýma nebo chřipka často vypuknou právě kvůli prochladnutí, proto je dobré v tomto případě tělo vitamínem C dostatečně zásobit.

Podporuje hojení ransnižuje hladinu cholesterolu, který přeměňuje v kyselinu žlučovou, snižuje riziko vzniku arterosklerotických destiček, urychluje obnovu buněk a je prospěšný proti účinkům jakéhokoliv záření.

Zároveň zmenšuje poškození organismu vlivem znečistěného ovzduší. U lidí trpících astmatickým onemocněním dokáže snížit frekvenci záchvatů. Studie dokonce prokázaly, že preventivně působí proti rakovině!

 

JAKÉ MNOŽSTVÍ VITAMÍNU C BYSTE MĚLI DENNĚ PŘIJMOUT?

Zdravý dospělý člověk by měl dle doporučení vyhláškou přijmout kolem 80 - 100 mg vitaminu C denně

 

Jeho potřeba ovšem při určitých situacích stoupá:

---> při chladu, infekci, stresu, operaci, fyzické námaze, nádorových onemocněních

---> při užívání určitých typů léku jako například antibiotika, nebo léků obsahujících kortizon (zvýšení potřeby o 100 %)

---> v období těhotenství (zvýšení potřeby o 30 %) a období kojení (zvýšení potřeby o 60 %)

---> krátkodobé zvýšení až na 500 mg při nachlazení, velké tělesné námaze a zvýšeném stresu

---> pro kuřáky je doporučený denní příjem vitamínu C vyšší o 35 mg než u nekuřáků, protože mají sníženou hladinu vitamínu C kvůli toxinům z cigaretového kouře. 

 

Jelikož je vitamín C ve vodě rozpustný, po přijetí se nadbytečné množství dostává do moči a vylučuje z těla ven. Vitamin C si neukládáme do zásob, a proto se jím nedá předávkovat. 

 

 

VITAMÍN C PRO DĚTI

 

Dětský organismus samozřejmě potřebuje vitamín C stejně jako organismus dospělých. Dávkování by se ovšem mělo lišit v závislosti na věku malého pacienta, a to následovně:

 

  • kojenci – zhruba 50 miligramů denně,
  • batolata – zhruba 50 až 60 miligramů denně,
  • předškoláci – zhruba 60 až 70 miligramů denně,
  • školáci – zhruba 70 až 90 miligramů denně.

 

ZDROJE VITAMÍNU C NEBO ODKUD HO ČERPAT?

Nejlepším zdrojem vitamínu C je ovoce a zelenina. Vitamín C obsahuje většina citrusových plodů, rajčata, brambory, červená a zelená paprika, kiwi, brokolice, jahody, černý rybíz, růžičková kapusta a kantalup (cukrový meloun), šípek, rakytník.  Naplnit doporučený denní limit se zdá být jednoduché, vždyť konzumací pěti rozličných kousků ovoce či zeleniny dostanete do svého těla i více než 200 mg vitamínu C. Ale… Vitamín C se z potravin ztrácí během dlouhodobého skladování a vaření, protože účinky kyseliny askorbové se vařením a rozpouštěním ve vodě postupně ničí. Účinnost vitamínu C může snížit i ohřívání jídla v mikrovlnné troubě. Naštěstí, většinu nejlepších potravinových zdrojů, které obsahují vitamín C ve velkém množství (zelenina a ovoce), je možné konzumovat v syrovém stavu.

 

Zajímavým zdrojem vitamínu C je také křen nebo játra, a to hovězí, telecí, vepřová i kuřecí.

Možná pro vás bude překvapením, že „céčko“ najdeme i v koření. Třeba v muškátovém květu, kmínu, tymiánu, majoránce nebo ve skořici. 

Když se rozhodnete, že si pořídíte přírodní vitamin C, můžete sáhnout i po doplňku stravy. Takové doplňky neobsahují pouhou kyselinu L- askorbovou, ale vázanou na flavonoidy. Nejčastěji se vyskytují jako výtažky ze šípku nebo aceroly. Flavonoidy jsou rozpustné pigmenty, které zvyšují vstřebatelnost vitaminu C, chrání ho před oxidací a posilují jeho účinek.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení