Šest živin, z kterých má většina dětí nedostatek

V západním světě většina dětí není podvyživena a netrpí závažným nedostatkem vitamínů a minerálů. Nicméně podle mezinárodních průzkumů existují živiny, kterých se ve spoustě rozvinutých zemích nedostává většině dětí v potřebném množství. Rodiče by tedy měli věnovat větší pozornost jejich doplnění, často tím, že vybírají správné potraviny s občasným užíváním doplňků stravy. Zde jsou živiny, kterých má většina dětí ve svém jídelníčku nedostatek!

Vitamín D

Děti, které milují zeleninu, ovoce, mléko a mléčné výrobky, a dokonce jí i ryby, téměř s jistotou nepotřebují žádné výživové doplňky kromě vitaminu D.

V posledních letech řada výzkumů ukázala, že nedostatek vitaminu D u dospělých zvyšuje riziko rakoviny prsu, tlustého střeva a prostaty, srdečních onemocnění, cukrovky typu 2, deprese a zvyšuje osteoporózu.

V případě dětí je správná hladina vitamínu D důležitá pro vývoj zdravých kostí: k zabudování vápníku do kostí je zapotřebí vitamínu D. Deformace dolních končetin (O-noha) a hrudních kostí a žeber naznačují závažný nedostatek vitaminu D. Málokdo ví, že rostoucí dítě nemá bolesti kosti způsobené jejich růstem, ale kvůli nedostatku vitaminu D. Pokud je nedostatek odstraněn, obsah vápníku v kosti bude správný a bolest přestane.

Dalším důležitým účinkem vitaminu D u dětí je, že pomáhá předcházet infekcím. V chřipkové sezóně je tedy nejen vitamín C účinný, ale také vitamín D.

Vitaminu D se tvoří v kůži působením spektra UVB slunečního světla a je doplňkem stravy od podzimu do jara. Bohaté potraviny na vitamin D jsou: mořské plody, rybí tuk, játra, ale také v malém množství je i v mléce a existují také potraviny obohacené vitamínem D (jogurt, mléko, pomerančový džus, cereální vločky).

Ve formě doplňku výživy, experti radí, že pro miminka je dostatečné množství 400-1000, od věku 1 je 600-1000, pro dorost 800-1000 a pro dospělé 1500-2000 mezinárodních jednotek od podzimu do jara. (Pro srovnání, vejce obsahuje 25 mezinárodních jednotek vitamínu D3.)

Vápník

Zdravý vývoj kostí kromě vitamínu D vyžaduje také vápník a pravidelné cvičení. U dětí mezi 6 a 12 měsíci je denní dávka vápníku 640 mg, mezi věkem 2 až 10 let je to 800 mg a mezi let 11-18 je to 1000 mg.

Podle průzkumů je příjem vápníku u dorostu asi o dvě třetiny méně, než je potřeba, což souvisí s nedostatkem vitaminu D. Při vhodné hladině vitaminu D absorbuje naše tělo dvě třetiny přijímaného vápníku, zatímco při nedostatku vitamínu D je jenom jedna čtvrtina absorbována.

Vláknina

Potravinová vláknina hraje důležitou roli ve správné funkci imunitního systému. Tím, že zvyšuje množství výkalů, pomáhá pravidelným pohybům střev, což způsobuje kratší čas zdržení toxických látek ve střevech, a tedy i menší pravděpodobnost jejich vstřebání. U dospělých také pomáhají předcházet cukrovce 2. typu a vysoké hladině cholesterolu.

Omega-3 mastné kyseliny

Výzkum ukázal, že omega-3 mastné kyseliny zlepšují schopnost dítěte soustředit se, podporují paměť a tím tedy i výkon ve škole. Některé studie také zjistily, že omega-3 mastné kyseliny jsou účinné při poruše pozornosti a hyperaktivitě. Podle britského výzkumu pomáhají při poruchách spánku.

Omega-3 mastné kyseliny se nacházejí v mastných rybách, vlašském ořechu a některých mléčných produktech. Aby byl váš příjem omega-3 mastných kyselin ideální, je třeba konzumovat ryby nejméně dvakrát týdně. 

Draslík

Draslík hraje důležitou roli při udržování rovnováhy tekutin v těle, funkci mozku a svalů a ve zdraví kostí. U dospělých pomáhá dieta bohatá na draslík udržovat zdravý krevní tlak a chrání před srdečními nemocemi a cerebrovaskulárními příhodami.

Železo

Nedostatek železa se může objevit zejména ve fázích rychlého růstu. Symptomy zahrnují únavu, anémii, podrážděnost, letargii, melancholii. Potřeba železa u dívek se zvyšuje s příchodem menstruace.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení