Jak se vyhnout nedostatku železa?! Symptomy, příčiny, léčba a tipy na výživu

Lidské tělo můžeme bez nadsázky považovat za mistrovské dílo. Je však nutné mu dodávat živiny, aby mohlo fungovat správně. Pro jeho správnou funkci jsou důležité vitamíny, minerály a stopové prvky, které tělu pomáhají, pokud jsou přijímány v dostatečném množství.

 Bohužel si však lidské tělo dokáže samo syntetizovat pouze vitamín D a K, zbytek by měl být doplněn živinami, nejen potravinami samotnými, ale také výživovými doplňky, které jsou v některých případech nezbytné pro správné fungování organismu.

Takové případy jsou:

- veganský životní styl (může být nezbytné nahradit železo a vitamin B12).
- vyšší věk (vitamíny, minerály a stopové prvky jsou využity organismem se sníženou účinností).

- uspěchaný životní styl nebo nedostatečný příjem potravy
- životní styl sportovců (potřeba více nutrientů)
- pravidelný příjem alkoholu a kouření (což vede k horší absorpci živin a k jejich využití se sníženou účinností, proto by mělo být přijímáno větší množství. Například jedna cigareta zničí 100 mg vitaminu C.)

V našem článku si můžete přečíst o železu, a také o nedostatku vitamínů a minerálů a souvisejících nemocech.

Role železa v našem organismu

Železo, v nejpřísnějším smyslu slova, je minerál, který je nepostradatelný pro život, bez železa by se kyslík nedostal do buňky. Absorpce a jeho využití jsou velmi špatné, do krve vstupuje pouze zlomek celého množství, jehož nedostatek se může objevit v jakémkoliv věku a pohlaví.

Dvě třetiny železa uloženého v těle jsou uchovávány v hemoglobinu, a skrze něj se podílí na budování červených krvinek a transportu kyslíku do tkání. Zbývající třetina se nachází v játrech, slezině, kostní dřeni a svalech (myoglobin).

 O nedostatku železa

Nedostatek železa je nejčastější u žen v plodném věku, protože dlouhodobá nebo silná menstruace způsobuje, že se zásoby železa v těle vyčerpají. Množství železa v těle mužů je obvykle dostatečné, ale může se snížit ztrátou a darováním krve. U těhotných žen je doporučený příjem železa dvakrát vyšší než normální dávka. Nicméně ani miminka, děti, dospívající dívky, starší ženy a sportovci se tomuto problému nevyhýbají, podle některých průzkumů 10-50% z nich trpí nedostatkem železa.

PŘÍZNAKY

- Bledost

- Porucha pozornosti

- Porucha soustředění

- Špatný pocit

- Únava, ospalost

- Roztřepené konečky vlasů

- Poškozené nehty

- V některých případech se může vyvinout chudokrevnost z nedostatku železa (Závažný nebo dlouhodobý nedostatek železa.)

Určitě stojí za to požádat o krevní test, pokud máte příznaky, které ukazují, že opravdu chybí železo.

PŘÍČINY

- Nedostatečný příjem železa
- Živiny, léky, které zabraňují absorbci železa (např. Příliš mnoho vápníku, rostlinné fytáty, káva, čaj / kyselina tanová, vaječný bílek, špenát).
- Střevní infekce, přetrvávající průjem

LÉČBA  

Dobíjení zásob železa v organismu je dlouhotrvající proces, může tedy trvat 3-6 měsíců, než se dosáhne normálních hodnot. Kromě dostatečného příjmu železa je třeba se postarat o vitamíny, minerály a stopové prvky, které napomáhají jeho absorpci.  

 (Je důležité poznamenat, že předávkování železem je také nezdravé a může být nebezpečné pro děti.)

Látky, které napomáhají správnému fungování železa a jejich doporučená denní dávka

Vitamín B2 (kvasnice, hovězí maso, houby, avokádo, mléko, ryby) 1,4 mg. Doporučuje se také pro správné fungování očí a imunitního systému.

Vitamín B6 (mléko, vejce, pivní kvasnice, pšeničné klíčky, hovězí maso, játra) 1,4 mg. Může pomáhat i v případě nevolnosti.

Vitamín B10 (ledviny, pšeničné klíčky, rýže, játra) 35 mg. V případě jeho nedostatku může se dojít k šedivění vlasů a k ekzému.

Vitamín B12 (játra) 2,5 µg + kyselina listová (fazole, hrášek) 200 µg. Adekvátní příjem kyseliny listové může pomoci zabránit některým vrozeným vadám a rakovině děložního hrdla.

Vitamín C (šípky, paprika, citrusové plody) 80 mg. Podporuje imunitní systém a při jeho absenci mohou vzniknout kurděje.

Měď (celozrnná pšenice, švestka, telecí a hovězí játra, hlemýžď, ryby, kraby) 1 mg. Při poruše oběhového systému, problémech s krevním tlakem, vysokém cholesterolu, infekcích, osteoporóze, bolestech hlavy, vypadávání vlasů, bolesti v krku, nespavosti, revmatických bolestech kloubů a zad, epilepsie a mrtvice může být užitečná. Absorbuje se i přes kůži, ale pouze ve správném množství. (Např.: Měděné textilie)

Bioflavonoidy (borůvka, rybíz, meruňka, pomeranč, grapefruit, višně, brokolice, červené víno) Látky podobné vitamínům, pomáhají v efektivní absorpci vitamínu C, mají antioxidační účinek.

Doporučený denní příjem železa, potravin s obsahem železa

U železa je doporučená denní dávka je (DDD) pro dospělé 15 mg a pro děti 6-15 mg s rozdílem na pohlaví a věku. Co to znamená z hlediska jídla?

Pár příkladů:

- 100 g sezamových semínek obsahuje 1,4 mg

- 100 g grilované zvěřiny obsahují 7,8 mg

- 100 g sardinek v rajčatové omáčce  obsahuje 4,6 mg

- 100 g sušených meruněk obsahuje 3,4 mg železa.

 Doporučené potraviny jsou dále:

 - Červená řepa

- Červené ovoce

- Granátové jablko, šťáva z granátového jablka

- Fazole

- Vlašské ořechy

- Chřest

- Vaječný žloutek

- Červené maso

- Ovesné vločky

- Broskve

- Vařené brambory ve slupce

- Zelí

- Petržel

- Cibule

- Mák

- Dýňová semínka

- Pohanka

- Kvasnice (bomba vitamínu B, bohatá na organicky vázané železo, konzumovat mírně.)

- Semena konopí (Podle některých poznámek to Buddha také konzumoval během svého půstu. Také se doporučuje při hubnutí, protože zakrývá stěnu žaludku olejovou vrstvou, čímž snižuje hlad).

Nemoci, u kterých se doporučuje zvýšený příjem železa

Endometrióza: pomáhá opravit nedostatek železa způsobený silným krvácením.

Žaludeční vřed, dvanáctníkový vřed: krvácející vřed.

Porucha funkce štítné žlázy: zvyšuje produkci enzymů a hemoglobinu.

Železo můžete existuje jak v anorganické, tak v organické formě. U anorganické formy se mohou objevit vedlejší účinky, kdežto organická, chelátová forma, nemá vedlejší účinky a je pro naše tělo samozřejmě výhodnější. Železo přijímané ve správném množství a kvalitě a samozřejmě s látkami, které jej pomáhají vstřebávat a využívat, zlepšuje duševní výkon a fungování imunitního systému, obnovuje zdraví kůže, vlasů a nehtů.

Mivitotal Family  rodinný multivitamín