Jak se vyhnout nedostatku železa?! Symptomy, příčiny, léčba a tipy na výživu

Lidské tělo můžeme bez nadsázky považovat za mistrovské dílo. Je však nutné mu dodávat živiny, aby mohlo fungovat správně. Pro jeho správnou funkci jsou důležité vitamíny, minerály a stopové prvky, které tělu pomáhají, pokud jsou přijímány v dostatečném množství.

 Bohužel si však lidské tělo dokáže samo syntetizovat pouze vitamín D a K, zbytek by měl být doplněn živinami, nejen potravinami samotnými, ale také výživovými doplňky, které jsou v některých případech nezbytné pro správné fungování organismu.

Takové případy jsou:

- veganský životní styl (může být nezbytné nahradit železo a vitamin B12).
- vyšší věk (vitamíny, minerály a stopové prvky jsou využity organismem se sníženou účinností).

- uspěchaný životní styl nebo nedostatečný příjem potravy
- životní styl sportovců (potřeba více nutrientů)
- pravidelný příjem alkoholu a kouření (což vede k horší absorpci živin a k jejich využití se sníženou účinností, proto by mělo být přijímáno větší množství. Například jedna cigareta zničí 100 mg vitaminu C.)

V našem článku si můžete přečíst o železu, a také o nedostatku vitamínů a minerálů a souvisejících nemocech.

Role železa v našem organismu

Železo, v nejpřísnějším smyslu slova, je minerál, který je nepostradatelný pro život, bez železa by se kyslík nedostal do buňky. Absorpce a jeho využití jsou velmi špatné, do krve vstupuje pouze zlomek celého množství, jehož nedostatek se může objevit v jakémkoliv věku a pohlaví.

Dvě třetiny železa uloženého v těle jsou uchovávány v hemoglobinu, a skrze něj se podílí na budování červených krvinek a transportu kyslíku do tkání. Zbývající třetina se nachází v játrech, slezině, kostní dřeni a svalech (myoglobin).

 O nedostatku železa

Nedostatek železa je nejčastější u žen v plodném věku, protože dlouhodobá nebo silná menstruace způsobuje, že se zásoby železa v těle vyčerpají. Množství železa v těle mužů je obvykle dostatečné, ale může se snížit ztrátou a darováním krve. U těhotných žen je doporučený příjem železa dvakrát vyšší než normální dávka. Nicméně ani miminka, děti, dospívající dívky, starší ženy a sportovci se tomuto problému nevyhýbají, podle některých průzkumů 10-50% z nich trpí nedostatkem železa.

PŘÍZNAKY

- Bledost

- Porucha pozornosti

- Porucha soustředění

- Špatný pocit

- Únava, ospalost

- Roztřepené konečky vlasů

- Poškozené nehty

- V některých případech se může vyvinout chudokrevnost z nedostatku železa (Závažný nebo dlouhodobý nedostatek železa.)

Určitě stojí za to požádat o krevní test, pokud máte příznaky, které ukazují, že opravdu chybí železo.

PŘÍČINY

- Nedostatečný příjem železa
- Živiny, léky, které zabraňují absorbci železa (např. Příliš mnoho vápníku, rostlinné fytáty, káva, čaj / kyselina tanová, vaječný bílek, špenát).
- Střevní infekce, přetrvávající průjem

LÉČBA  

Dobíjení zásob železa v organismu je dlouhotrvající proces, může tedy trvat 3-6 měsíců, než se dosáhne normálních hodnot. Kromě dostatečného příjmu železa je třeba se postarat o vitamíny, minerály a stopové prvky, které napomáhají jeho absorpci.  

 (Je důležité poznamenat, že předávkování železem je také nezdravé a může být nebezpečné pro děti.)

Látky, které napomáhají správnému fungování železa a jejich doporučená denní dávka

Vitamín B2 (kvasnice, hovězí maso, houby, avokádo, mléko, ryby) 1,4 mg. Doporučuje se také pro správné fungování očí a imunitního systému.

Vitamín B6 (mléko, vejce, pivní kvasnice, pšeničné klíčky, hovězí maso, játra) 1,4 mg. Může pomáhat i v případě nevolnosti.

Vitamín B10 (ledviny, pšeničné klíčky, rýže, játra) 35 mg. V případě jeho nedostatku může se dojít k šedivění vlasů a k ekzému.

Vitamín B12 (játra) 2,5 µg + kyselina listová (fazole, hrášek) 200 µg. Adekvátní příjem kyseliny listové může pomoci zabránit některým vrozeným vadám a rakovině děložního hrdla.

Vitamín C (šípky, paprika, citrusové plody) 80 mg. Podporuje imunitní systém a při jeho absenci mohou vzniknout kurděje.

Měď (celozrnná pšenice, švestka, telecí a hovězí játra, hlemýžď, ryby, kraby) 1 mg. Při poruše oběhového systému, problémech s krevním tlakem, vysokém cholesterolu, infekcích, osteoporóze, bolestech hlavy, vypadávání vlasů, bolesti v krku, nespavosti, revmatických bolestech kloubů a zad, epilepsie a mrtvice může být užitečná. Absorbuje se i přes kůži, ale pouze ve správném množství. (Např.: Měděné textilie)

Bioflavonoidy (borůvka, rybíz, meruňka, pomeranč, grapefruit, višně, brokolice, červené víno) Látky podobné vitamínům, pomáhají v efektivní absorpci vitamínu C, mají antioxidační účinek.

Doporučený denní příjem železa, potravin s obsahem železa

U železa je doporučená denní dávka je (DDD) pro dospělé 15 mg a pro děti 6-15 mg s rozdílem na pohlaví a věku. Co to znamená z hlediska jídla?

Pár příkladů:

- 100 g sezamových semínek obsahuje 1,4 mg

- 100 g grilované zvěřiny obsahují 7,8 mg

- 100 g sardinek v rajčatové omáčce  obsahuje 4,6 mg

- 100 g sušených meruněk obsahuje 3,4 mg železa.

 Doporučené potraviny jsou dále:

 - Červená řepa

- Červené ovoce

- Granátové jablko, šťáva z granátového jablka

- Fazole

- Vlašské ořechy

- Chřest

- Vaječný žloutek

- Červené maso

- Ovesné vločky

- Broskve

- Vařené brambory ve slupce

- Zelí

- Petržel

- Cibule

- Mák

- Dýňová semínka

- Pohanka

- Kvasnice (bomba vitamínu B, bohatá na organicky vázané železo, konzumovat mírně.)

- Semena konopí (Podle některých poznámek to Buddha také konzumoval během svého půstu. Také se doporučuje při hubnutí, protože zakrývá stěnu žaludku olejovou vrstvou, čímž snižuje hlad).

Nemoci, u kterých se doporučuje zvýšený příjem železa

Endometrióza: pomáhá opravit nedostatek železa způsobený silným krvácením.

Žaludeční vřed, dvanáctníkový vřed: krvácející vřed.

Porucha funkce štítné žlázy: zvyšuje produkci enzymů a hemoglobinu.

Železo můžete existuje jak v anorganické, tak v organické formě. U anorganické formy se mohou objevit vedlejší účinky, kdežto organická, chelátová forma, nemá vedlejší účinky a je pro naše tělo samozřejmě výhodnější. Železo přijímané ve správném množství a kvalitě a samozřejmě s látkami, které jej pomáhají vstřebávat a využívat, zlepšuje duševní výkon a fungování imunitního systému, obnovuje zdraví kůže, vlasů a nehtů.

Mivitotal Family  rodinný multivitamín

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení